کتاب های منتشره

  • اقتصاد سیاسی
  • موضوعات اجتماعی

جستجوی موضوعات منتشر شده

۱۳۹۶ بهمن ۱۴, شنبه

پوهنتون بامیان میدان جنگ بین (حزب وحدت خلیلی با حزب وحدت محقق)



نشریۀ زیار (م- هاشم)

پوهنتون بامیان همه ساله شاهد جنجال های حزبی و سلیقوی بین استادان گردیده که باعث می شود تا در هر سمستر محصلان از هر مضمون چند ورقی بیش خوانده نتوانند. درین اواخر پوهنتون بامیان شاهد کشمکش ها بین استادان و رئیس پوهنتون گردیده که در نتیجۀ این صف بندی ها درس ها اخلال گردیده و حتی آن عده محصلانی که هیچ تعلقی به احزاب وحدت خلیلی و محقق ندارند نیز ناگذیر گردیده تا به اجبار و به منظور گرفتن نمرۀ کامیابی، در این صف بندی ها شرکت نمایند.

عده ای از استادان پوهنتون بامیان از حزب وحدت خلیلی بوده وعده ای دیگر از حزب وحدت محقق که اکثراً این دو جناح در تقابل هم قرار داشته و تاوان این تقابل و خصومت ها را همیشه محصلان بیچاره پرداخته اند.

محمد امین ابتهاج «حجتی»، امین جویا، فرهمند و ... از جمله استادانی اند که شب و روز از حزب وحدت خلیلی دفاع می کنند و بر عکس معصومه خاوری (رئیس پوهنتون)،  صمد رویش، ابراهیمی و ...  از حزب وحدت محقق بوده و بیشتر از رسیدن به امور درسی محصلان، برای تامین منافع حزب وحدت محقق و تولید تعصب بین محصلان کار می کننند.

در سال جاری جنجال و کشمکش هایی که بین استادان پوهنتون اتفاق افتاد و والی درتقابل با ریاست پوهنتون قرار گرفت، حدود دو ماه پوهنتون بامیان بدون سرنوشت و درس و تحصیل بود، روزها عده ای از استادان تیم خلیلی برای برکناری رئیس پوهنتون با جمعی از محصلان تحصن کردند و رئیس پوهنتون بامیان را بی کفایت خواندند، اما اصل قضیۀ دشمنی بین استادان طرفدار خلیلی  و محقق بر می گردد به سال 1394 که بیشتر از 20 ملیون افغانی از بدل اعاشه محصلان توسط این استادان چپاول گردیده و در «تقسیم عادلانۀ» این پول اختلافات بین وحدتی های خلیلی و محقق بوجود آمدند.  

استادان تاریخ، جامعه شنانسی، باستان شناسی، علوم اجتماعی، ادبیات و ... این پوهنتون در هر سمستر بیوگرافی «بابه مزاری» را به شکل تحمیلی بالای محصلان خوانده و از آن امتحان می گیرند. بیوگرافی شفیع دیوانه، نصیر دیوانه و دیگر دیوانه ها و جنایتکاران حزب وحدت را همه ساله باید محصلان به یاد داشته باشند و آزمون پس دهند (این بیوگرافی ها در یک چپتر بطور جداگانه توسط  استادان تدوین شده و تدریس می گردد) و به این طریق حزب  جنایتکار اذهان جوانان معصوم این پوهنتون را مسموم کرده و باعث افزایش تعصب گردیده و از این طریق میخواهند تاریخ را مسخ نمایند.

پوهنتون های افغانستان شاید از جمله بی کیفیت ترین پوهنتون های جهان باشند که در آن سیستم چپتری مطلق حاکم است، ذرۀ علم در این پوهنتون ها تولید نمی شود و هیچ اختراعی از این پوهنتون ها سر نزده، اما با قاطعیت می توان گفت هیچ پوهنتونی در افغانستان به اندازه پوهنتون بامیان بی کیفیت نمی باشد. اکثریت استادان آن وابسته به احزاب سوپر ارتجاعی وحدت خلیلی و محقق اند که روز تا شام مصروف قوله کشی برای سران این احزاب جنایتکار و در دزدی بدل اعاشه محصلان مصروف اند 
.
با آنکه فساد اخلاقی در اکثر پوهنتون های مرکز و ولایات مشاهده گردیده و عده ای از استادان بد اخلاق با سوء استفاده از موقف استادی، محصلان دختر را زیر فشار قرار میدهند، اما فساد اخلاقی در پوهنتون بامیان بارها دیده شده و استادان وابسته به احزاب وحدتی خلیلی و محقق به خاطر کامیاب نمودن محصلان دختر، تلاش می نمایند تا از آن ها سوء استفاده نمایند و در برخی موارد موفق هم گردیده، اما محصلان قربانی به خاطر حفظ آبروی شان هرگز به جایی شکایتی را درج نکرده اند.

وبلاگ مجلۀ زیار: http://zayarafg.blogspot.com/
صفحۀ انجمن اجتماعی زحمتکشان افغانستان:https://www.facebook.com/ourzayar/
صفحۀ فیسبوک نشریۀ زیار: https://www.facebook.com/zayar.magazine.9


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر