کتاب های منتشره

  • اقتصاد سیاسی
  • موضوعات اجتماعی

جستجوی موضوعات منتشر شده

۱۳۹۰ دی ۹, جمعه

اعلامیۀ انجمن اجتماعی زحمتکشان افغانستان

دستفروشان و دارندگان کراچی ھای دستی، تحمل بس است

دولت پولداران، ثروتمندان، خان ها و اربابان که زحمتکشان را مورچه های روی زمين هم حساب نمی کنند، در اين اواخر تصميم گرفته است که دستفروشان و دارندگان کراچی های دستی را از تمام شهر های کلان افغانستان جمع کنند. اين دولت که نه با درد و رنج زحمتکشان آشنا است و نه هم ارزشی برای طبقات زحمتکش قائل می شود، به پوليس خود دستور داده است که تمام چهار راهی های شهر های بزرگ را از دستفروشان و دارندگان "پاککنند.

دستفروشان و دارندگان کراچی های دستی که از جمله مردم فقیر افغانستان به شمار میروند، هر صبح پيش از طلوع آفتاب بر روی جاده ها می ريزند و تا ناوقت ھای شب برای اينکه به خانواده های شان لقمۀ نانی برده باشند،  بی وقفه کار می کنند که کارشان در هیچ نوع "قانون کار" نمی گنجد؛ آن ها نه رخصتی دارند، نه تفريح، نه اضافه کاری، نه مريضی و نه آرامش. تمام روز گرد می خورند، دود می خورند، پوليس و ترافيک آن ها را با لگد می زنند، کراچی های شان را چپه می کنند، توهین می شوند، مشت می خورند، پول شان گرفته می شود، ميوه و سبزی شان دزدی می شود، از يک جا به جا ديگر فرار می کنند، در انتحاری کشته می شوند، در انفجار زخمی می شوند، اما به جای گدائی پيش دروازه های مؤسسات خيريه، با بازوی خودشان نان می خورند.

اما با تمام اين زحمت، دولت کنونی که دولت سرمايه داران خارجی و داخلی است و در فکر غريب و زحمتکش نيست و بايد هم نباشد، اجازه کار کردن را از اين انسان ها می گيرد. نمی گذارد که اين انسان های زحمتکش با بازوی خود شان کار کنند. وقتی آن ها بيکار بمانند، چه چاره می توانند داشته باشند، جز اين که قهر خود را نشان بدهند. چنانچه دارندۀ کراچی دستی با آتش زدن خود در کشور تونس نشان داد و بالاخره در شعله های همان قهر بود که دولت ديکتاتور تونس سرنگون شد.

انجمن اجتماعی زحمتکشان افغانستان باور دارد که دستفروشان و دارندگان کراچی های دستی از جمله طبقات زحمتکش کشور ما بوده و وقتی می تواند از زندگی رنج آور و دردناک کنونی رهایی پيدا کنند که با هم متحد شوند و با ساير زحمتکشان ديگر مثل کارگران و دهقانان دست اتحاد بدهند تا جواب تمام توهین ها، مشت خوردن ها، لگد خوردن ها و آزار و اذيتی را که تحمل کرده اند، به طور قاطع بدهند، پس بر اين انسان های زحمتکش است که ديگر صدا بزنند که تحمل بس است!


انجمن اجتماعی زحمتکشان افغانستان
24 قوس 1390

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر